Presenterte poster med Mikropraksis-modellen på Læringsfestivalen
27.-28. mai deltok Evelina Svensson, Steinunn Bachmann Josteinsdottir, Ulrike Liisberg og Ella Marie Heyerdahl på Læringsfestivalen i Trondheim der de presenterte sin poster «Mikropraksis for nettstudenter – et verktøy for økt arbeidsrelevans».
Publisert i Forskningsaktuelt Onsdag 24. juli, 2024 - 15:02 | sist oppdatert Onsdag 24. juli, 2024 - 15:19
Mikropraksismodellen er utviklet i prosjektet «Arbeidsrelevans i fleksible utdanninger – utforskning av mikropraksis for nettstudenter i ernæring».
Læringsfestivalen arrangeres av NTNU i Trondheim, og er en arena for inspirasjon, utvikling og forskning på læring i høyere utdanning. Det er en nasjonal konferanse der målet er å presentere erfaringer, refleksjoner og dele kunnskapsbasert undervisningspraksis. Det er mange parallelsesjoner og korte innslag i løpet av festivalen – noe som gjør at det er et fint sted å vise frem det man driver med.
Om prosjektet
Mikropraksismodellen bygger på ideen om at studenter kan få et stort utbytte av et kortvarig praksisopphold i en autentisk setting. Det korte oppholdet, med en varighet på 3-4 dager, danner grunnlaget for en case som studenten skal jobbe med gjennom hele semesteret og som en integrert del av emnet. Casen danner utgangspunkt for læringsaktiviteter, arbeidskrav og vurdering i emnet. Gjennom mikropraksis får studentene et verdifullt innblikk i arbeidslivet og praktisk erfaring, samtidig som det teoretiske og praktiske arbeidet knyttes tettere sammen.
Mikropraksismodellen kan tilpasses ulike emner, med variasjon i praksisvarighet, arbeidskrav og vurdering. Vi har tatt utgangspunkt i nettstudenter i vår modell for mikropraksis, men den kan egne seg godt også for campusstudenter.